Hoe we onze borduurmachine kozen en onze reis met Tice Nits begonnen
Hoe zijn wij gestart met borduren?
Op een dag tekende Julie een kleine illustratie van twee borsten. Onmiddellijk vonden we het een fantastisch idee om die tekening op sokjes te laten borduren. Helaas bleek de MOQ van geborduurde sokken behoorlijk hoog te liggen, waardoor het te duur ging zijn om die sokjes achteraf te verkopen. Tot we op het geniale idee kwamen: “Waarom maken we die kousen niet gewoon zelf”.
Tice Nits begon dus als een klein project, zonder grote investeringen of machines. In het begin borduurden we alles met de hand. Het was een tijdrovend proces, maar het gaf ons de kans om de kneepjes van het handborduren te leren. We experimenteerden met verschillende stoffen en al snel begonnen vrienden en familie interesse te tonen in onze creaties.
Wat begon als een hobby groeide uit tot iets groters. Via mond-tot-mondreclame kregen we steeds meer bestellingen binnen. Mensen vroegen om gepersonaliseerde cadeaus en zelfs unieke ontwerpen. We merkten dat er echt vraag was naar op maat gemaakte borduurwerken. Op dat moment beseften we dat we de volgende stap moesten zetten.
We wilden het borduren professioneler aanpakken en besloten om een website te bouwen. Zo ontstond www.ticenits.be, waar klanten onze producten konden bekijken en bestellingen konden plaatsen. De website zorgde ervoor dat we klanten kregen buiten onze familie en vriendenkring.
De aankoop van de eerste machine
Naarmate de bestellingen groeiden, beseften we dat met de hand borduren niet langer haalbaar was. Het proces was te tijdrovend en we konden de vraag nauwelijks bijhouden. We moesten investeren in een borduurmachine. Dit was een spannende beslissing, want op dat moment was 2000 euro investeren een grote stap voor ons.
Na veel onderzoek en vergelijken, kochten we ons eerste tafelmodel borduurmachine. Het was een compacte machine die ons toeliet om sneller en efficiënter te werken, zonder in te boeten op kwaliteit. De eerste dagen waren spannend: we leerden de instellingen kennen, probeerden verschillende garens en testen de software uit. De eerste ontwerpen rolden uit de machine en we voelden meteen dat dit de juiste keuze was geweest.
Toch bleef het lastig, aangezien we voortdurend naar de machine moesten kijken om te vermijden dat de stof tussen machine terechtkwam. Ook bij elke nieuwe kleur moesten we deze manueel vervangen. Zeker bij grote designs duurde het ons allemaal veel te lang…
Tijd om te upgraden!
Een jaar later stonden we opnieuw voor een belangrijke beslissing. Onze tafelmodel borduurmachine had ons goed geholpen, maar we liepen tegen de limieten aan. Bestellingen werden groter en klanten vroegen steeds complexere ontwerpen. We wisten dat het tijd was om te upgraden naar een grotere, professionelere borduurmachine.
We twijfelden lang tussen verschillende modellen. Eén van de belangrijkste factoren voor ons was efficiëntie: we wilden graag vanaf één computer meerdere machines kunnen aansturen, zodat we sneller en flexibeler konden werken. Na veel wikken en wegen besloten we uiteindelijk om voor de Melco EMT16X te gaan. Deze machine bood ons de mogelijkheid om tot 16 kleuren per ontwerp te gebruiken, waardoor we minder tijd verloren met het wisselen van draden. Dit betekende dat we onze productiesnelheid aanzienlijk konden verhogen.
De dag voordat we de bestelling plaatsten, stelde mijn vriendin plots iets voor: “Zouden we er niet direct twee kopen?” In eerste instantie leek dit een groot risico, maar na wat rekenen zagen we dat het op lange termijn een slimme keuze kon zijn. Bovendien kregen we een mooie korting bij aankoop van twee machines. Dus namen we de sprong en bestelden we er meteen twee. Dit bleek een van de beste beslissingen te zijn die we ooit genomen hebben. Dankzij de tweede machine konden we niet alleen sneller werken, maar ook grotere designs en bestellingen veel efficiënter afhandelen.
Na onze bestelling…
De machines werden enkele weken later al geleverd door Elinco. We woonden toen nog op het vierde verdiep (zonder lift 👀) dus het werd een grote opdracht om ze naar boven te brengen. Gelukkig hielp de leverancier Nico met veel plezier mee…
Toen ze eenmaal boven stonden, kregen we een uitgebreide uitleg hoe alles werkte. Één van de opmerkelijkste verschillen was dat we vanaf nu gebruik moesten maken van reeds opgespannen onderdraden en van dikkere verstevigingen. Gelukkig kregen we van Elinco ook het contact van een goed bedrijf waar we alle borduurbenodigdheden voor een mooie prijs konden bestellen.
Enkele weken later stond Nico er weer, voor het tweede deel van de uitleg. Deze keer kwamen we alles te weten over het cap systeem, waardoor we ook petjes konden maken. Een hele uitdaging, maar het is gelukt! En als er toch nog iets niet lukt, dan mogen we altijd Elinco bellen!
Waar we nu staan
Sinds die upgrade is Tice Nits alleen maar verder gegroeid. We zijn gestart met gepersonaliseerde ontwerpen voor particulieren. Hierbij sturen mensen ons foto’s en wij maken er een gedetailleerde tekening van die we daarna borduren. Dit zorgt voor unieke en persoonlijke kleding die nergens anders te vinden is
Ondertussen borduren we ook bedrijfskleding voor bedrijven en leveren maatwerk voor verenigingen en organisaties.
Daarnaast zijn we steeds vaker live aan het borduren op locatie. We nemen onze machines mee naar winkels, evenementen en zelfs bruiloften, waar we ter plekke gepersonaliseerde items maken. Ontzettend leuk om zo borduren als een service te kunnen aanbieden. De reacties die je krijgt zijn hemels! Iedereen vindt het fantastisch om zelf iets te kunnen maken.
Onze reis met Tice Nits begon als een klein projectje, maar is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf waar we enorm trots op zijn. We blijven groeien, nieuwe technieken ontdekken en onze service uitbreiden.